Η Θωμαή Αλεξίου είναι Καθηγήτρια στον Τομέα Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το γνωστικό αντικείμενο του διορισμού της είναι ‘Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Εκμάθηση της Αγγλικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας κατά την Προσχολική και Σχολική Ηλικία’. Ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές της σπουδές στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Στη συνέχεια, έλαβε το μεταπτυχιακό της στη Διδασκαλία της Αγγλικής ως Δεύτερης/Ξένης Γλώσσας (Canterbury Christ Church University, Ηνωμένο Βασίλειο) και αργότερα το διδακτορικό της στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία (Πανεπιστήμιο της Ουαλίας, Swansea). Κατά τη διάρκεια των διδακτορικών σπουδών της ήταν υπότροφος του Πανεπιστημίου Swansea.

Είναι συντονίστρια και διδάσκουσα της θεματικής ενότητας «Η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε παιδιά» στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο από το 2010 καθώς και της ενότητας «Σχεδιασμός μαθήματος, διαχείριση τάξης και διδασκαλία τεσσάρων δεξιοτήτων» στο πλαίσιο των Διαδρομών του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας από το 2011.

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στον χώρο της εκμάθησης και διδασκαλίας δεύτερης/ξένης γλώσσας στην προσχολική και παιδική ηλικία, στη γνωστική ανάπτυξη παιδιών,στη δίγλωσση εκπαίδευση και στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού. Έχει συμμετάσχει σε καινοτόμα ερευνητικά προγράμματα της Ελλάδας και του εξωτερικού όπως τοCLIL‐PRIME που αφορά τη διδασκαλία με τη χρήση της μεθόδου CLIL στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, το ερευνητικό πρόγραμμα DysTEFL, το οποίο αφορά τη διδασκαλία αγγλικής ως ξένης γλώσσας σε μαθητές με δυσλεξία και το «Πρόγραμμα Εκμάθησης της Αγγλικής στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία – ΠΕΑΠ» το οποίο υλοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και είχε ως στόχο την εκμάθηση της Αγγλικής στην Α΄ και Β΄ δημοτικού μέσα από κατάλληλες για την ηλικία δραστηριότητες και υλικό.

Συμμετείχε ακόμα σε Πρόγραμμα Θαλής με τίτλο «Προσαρμογή της κλίμακας Strategy Inventory for Language Learning (S.I.L.L.)» . Το πρόγραμμα στόχευε στον προσδιορισμό του προφίλ στρατηγικών γλωσσικής εκμάθησης της ξένης γλώσσας που χρησιμοποιούν μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που μαθαίνουν την Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα, καθώς και τη διερεύνηση των στρατηγικών που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη.

Ήταν επίσης επιστημονική συνεργάτιδα του Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας, ενώ, σε συνεργασία με τον Καθηγητή James Milton, έχει δημιουργήσει το τέστ Greek X-LEX, το οποίο αξιολογεί το επίπεδο γνώσης του λεξιλογίου της ελληνικής ως ξένης γλώσσας. Έχει επίσης δημιουργήσει το Y-LAT, ένα εργαλείο αξιολόγησης της έφεσης παιδιών στη γλώσσα με βάση την επίδοσή τους σε γνωστικές δεξιότητες και πιο πρόσφατα το Pic-Lex που αφορά στη δημιουργία λεξιλογικού προφίλ πολύ μικρών μαθητών.

Έχει προσκληθεί ως εισηγήτρια και επιμορφώτρια σε Πανεπιστήμια στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2013 ήταν επισκέπτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης στην Αυστραλία ενώ προσέφερε διαλέξεις και στο Πανεπιστήμιο του Sydney. Το 2016 και το 2018 προσκλήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας των Αραβικών Εμιράτων να προσφέρει σεμινάρια κατάρτισης στους εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και στο προσωπικό εκπαιδευτικής πολιτικής του Υπουργείου στο πλαίσιο Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης των ΗΑΕ ενώ έχει προσκληθεί από παρόμοιους φορείς και στη Ρωσία για να δώσει διαλέξεις και διατηρεί στενή ακαδημαϊκή συνεργασία με το Παν/μιο Moscow State Pedagogical University.

Τα άρθρα της έχουν δημοσιευθεί σε βιβλία, διεθνή επιστημονικά περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων και έχει συγγράψει και επιμεληθεί βιβλία για παιδιά που μαθαίνουν αγγλικά ως ξένη γλώσσα. Είναι συν-επιμελήτρια και μέλος της συγγραφικής ομάδας δύο (2) Διδακτικών πακέτων για τη διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας στην Γ΄ δημοτικού στα δημόσια σχολεία (Magic Book 1 & Magic Book 2).

Το βιβλίο “Magic Book 2” ήταν στις 3 επικρατέστερες υποψηφιότητες για το Macmillan Education Award for New Talent in Writing των ELTons 2014.
Το 2020-2021 προσκλήθηκε στην ομάδα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την επιστημονική εποπτεία της πιλοτικής εφαρμογής της εισαγωγής αγγλικής στα Νηπιαγωγεία και από το 2021 είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη του Προγράμματος ΕΑΝ.