Tο πρόγραμμα «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ (ΕΑΝ)», Κωδικός ΟΠΣ (MIS) 5093563, υλοποιείται στο Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020», με επισπεύδον Ίδρυμα το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και συμπράττοντες φορείς το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθήνας (ΕΚΠΑ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Το πρόγραμμα EAN στοχεύει στην υποστήριξη της εισαγωγής της αγγλικής γλώσσας μέσω ειδικά σχεδιασμένων εκπαιδευτικών σεναρίων και δημιουργικών δραστηριοτήτων για τους μαθητές και τις μαθήτριες του Νηπιαγωγείου. Πρόκειται για μια καινοτόμα δράση στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων που εισάγονται στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας και των προτεραιοτήτων της εκπαιδευτικής πολιτικής που αποσκοπεί στην αναβάθμιση του σχολείου σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Η ομάδα συντελεστών του προγράμματος ΕΑΝ είναι μια διεπιστημονική ομάδα που αποτελείται από μέλη ΔΕΠ,  ΕΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ, ερευνητές, και εξωτερικούς συνεργάτες. Επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Καθηγήτρια του Τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας Α.Π.Θ. κ. Θωμαή Αλεξίου. Προσεχώς θα βρείτε αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με όλη την ομάδα.

15 μήνες

Διάρκεια

18000

Εκπαιδευτικοί

24 ώρες

Ασύγχρονη Εκπαίδευση

72 ώρες

Σύγχρονη Εκπαίδευση ΣΕΕ

25 σενάρια

Εκπαιδ. σενάρια CLIL

Στόχοι του ΕΑΝ είναι:

  • ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του απαραίτητου επιμορφωτικού προγράμματος για τους/τις εκπαιδευτικούς ΠΕ06 και ΠΕ60 και των στελεχών εκπαίδευσης που εμπλέκονται στην υποστήριξη του παιδαγωγικού τους έργου,
  • η παρακολούθηση και εποπτεία της εισαγωγής της αγγλικής γλώσσας στα νηπιαγωγεία και η συγκέντρωση τεκμηρίων από όλους/ες τους/τις εμπλεκόμενους/ες για την πορεία της εφαρμογής του προγράμματος,
  • η δημιουργία ενδεικτικού εκπαιδευτικού υλικού ώστε να επιτευχθεί
  • η υποστήριξη των εκπαιδευτικών στο έργο τους και
  • ο σχεδιασμός της τελικής μορφής του εκπαιδευτικού υλικού της επιμόρφωσης στη βάση των αναγκών των συμμετεχόντων/ουσών και αξιοποιώντας τα τεκμήρια που θα συλλεχθούν από την πορεία της εισαγωγής της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο.

Με βάση τα παραπάνω, επιμέρους στόχοι της Πράξης,είναι οι ακόλουθοι:

  • η διερεύνηση αντιλήψεων και πρακτικών των εμπλεκομένων φορέων στο πλαίσιο της εισαγωγής της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο (παιδιά, εκπαιδευτικοί, γονείς, κτλ.),
  • η παραγωγή επιμορφωτικού υλικού,
  • η συστηματική εποπτεία και συνεχής υποστήριξη σε έναν ικανό αριθμό από τα σχολεία στα οποία θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα της εισαγωγής των Αγγλικών,
  • η επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης και  εκπαιδευτικών ΠΕ06 και ΠΕ60,
  • η δημιουργία και συνεχής ενίσχυση της πλατφόρμας επιμόρφωσης,
  • η παραγωγή ενδεικτικού εκπαιδευτικού υλικού, και
  • η δημιουργία Εκπαιδευτικής Πύλης.

ΠΩΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ;

Σκοπός της ενσωμάτωσης της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο είναι ο εμπλουτισμός του προγράμματος του Νηπιαγωγείου – μεθοδολογικά και θεματικά – σε σχέση με τη γλωσσική και ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων για την ενίσχυση της πολυγλωσσικής επίγνωσης, της διαπολιτισμικής επικοινωνίας και τη διαμόρφωση της ταυτότητας του/της ενεργού πολίτη στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία (βλ. Αλεξίου & Πεντέρη, 2020).

Η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο:

  • εμπλουτίζει τα υφιστάμενα προγράμματα και εντάσσεται λειτουργικά στη φιλοσοφία τους, υποστηρίζοντας τη διερευνητική και διαθεματική προσέγγιση καθώς και τον παιγνιώδη χαρακτήρα της μάθησης,
  • στηρίζεται στη γνώση των αναπτυξιακών χαρακτηριστικών των μικρών παιδιών,
  • ανταποκρίνεται στις παιδαγωγικές αρχές του Αναλυτικού Προγράμματος του Νηπιαγωγείου,
  • εστιάζει στον επικοινωνιακό χαρακτήρα της γλώσσας και στην ανάγκη διαπολιτισμικής αλληλεπίδρασης,
  • σέβεται την ολιστική προσέγγιση της μάθησης και πραγματοποιείται μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων με διαθεματικό χαρακτήρα,
  • στηρίζεται στην αμοιβαία και αρμονική αλληλεπίδραση και συνεργασία των Νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών της αγγλικής γλώσσας.

Προϋποθέσεις για την αποτελεσματική πρώτη επαφή του παιδιού με την ξένη γλώσσα αποτελούν:

  • η εξειδικευμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Αγγλικής γλώσσας (ΠΕ06) για την εισαγωγή της ξένης γλώσσας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας καθώς και των εκπαιδευτικών ΠΕ60 για το πλαίσιο της εφαρμογής,
  • η υποστήριξη της μάθησης μέσω κατάλληλα διαμορφωμένου εκπαιδευτικού υλικού για τη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα,
  • η συνεργασία των εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας με τους/τις Νηπιαγωγούς για τη δημιουργία κατάλληλου εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού κλίματος, η οποία θα έχει ως αφετηρία την οργάνωση και τον προγραμματισμό του εκπαιδευτικού έργου στο Νηπιαγωγείο, με έμφαση στην αξιοποίηση των αναγκών, των κλίσεων και των ιδιαίτερων ενδιαφερόντων των νηπίων.

Προβλέπεται, για τους παραπάνω λόγους, υποχρεωτική επιμόρφωση των αρμόδιων Σ.Ε.Ε. (ΠΕ06 και ΠΕ60) καθώς και των εκπαιδευτικών αγγλικής γλώσσας και των Νηπιαγωγών από τον Σεπτέμβριο του 2021, προκειμένου:

  • να κατανοήσουν τις εκπαιδευτικές παραμέτρους και τη σημασία της εισαγωγής των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο,
  • να αντιληφθούν τα βασικά στοιχεία της φιλοσοφίας και της λειτουργίας του Νηπιαγωγείου ως βάση για την ανάπτυξη ενός συνεργατικού πλαισίου για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή δημιουργικών δραστηριοτήτων στα Αγγλικά,
  • να αναπτύξουν κατάλληλη μεθοδολογία που συνδέει τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των παιδιών αυτής της ηλικίας με τις διαδικασίες μάθησης στο πλαίσιο του Αναλυτικού Προγράμματος του Νηπιαγωγείου και τη μεθοδολογία της εκμάθησης των Αγγλικών για τα μικρά παιδιά,
  • να καλλιεργήσουν συνεργατική κουλτούρα για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δραστηριοτήτων που υιοθετούν τις αρχές της διαφοροποιημένης και ενταξιακής εκπαίδευσης, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση θετικής στάσης απέναντι στην πολυγλωσσία και τη διαπολιτισμική προσέγγιση από όλους τους συμμετέχοντες και όλες τις συμμετέχουσες στην εκπαιδευτική διαδικασία (παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικοί, κ.τ.λ.) και αξιοποιώντας ψηφιακά και άλλα εργαλεία για τη μεταξύ τους συνεργασία.

Αλεξίου, Θ. & Πεντέρη, Ε. (2020). Υλικό Εισαγωγικής Επιμόρφωσης για την Εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο-Πιλοτική Εφαρμογή, ΙΕΠ.

ΔΟΜΗ ΤΟΥ ΕΑΝ

Υποέργο 01 «ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ – ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ» – ΑΠΘ

  1. κατασκευή ερευνητικών εργαλείων και αξιοποίηση ποσοτικών και ποιοτικών μεθοδολογικών προσεγγίσεων ώστε να καταγραφούν απόψεις και πρακτικές των εμπλεκόμενων φορέων στο πρόγραμμα και να αποτυπωθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα στα παιδιά,
  2. παραγωγή επιμορφωτικού υλικού όπου αξιοποιείται πολυτροπικό υλικό που αφορά την εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο, εστιάζοντας στον ολιστικό, κοινωνικο-πολιτισμικό, διαθεματικό και διεπιστημονικό χαρακτήρα της μάθησης στο νηπιαγωγείο,
  3. παραγωγή ενδεικτικού εκπαιδευτικού υλικού με πολυτροπικό χαρακτήρα,
  4. δημιουργία εκπαιδευτικής πύλης για τις ανάγκες της Πράξης.

Υποέργο 02 «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΕ06 &ΠΕ60 ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ» – ΕΚΠΑ

  1. αξιοποίηση του επιμορφωτικού υλικού του Υποέργου 01 και σχεδιασμός προγράμματος επιμόρφωσης με την χρήση μεθόδου blended learning (ασύγχρονης και σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης) των στελεχών εκπαίδευσης ώστε να υποστηρίξουν τους/τις εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο της δικής τους επιμόρφωσης,
  2. αξιοποίηση πολυμέσων για την υποστήριξη του έργου των στελεχών εκπαίδευσης και των εκπαιδευτικών.

Υποέργο 03 «ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤO ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ» – ΙΕΠ

Υλοποίηση Επιμόρφωσης εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης στο πλαίσιο ασύγχρονης εκπαίδευσης (υλικό από Υποέργο 01).

Το ΕΑΝ αποτελεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την επιμόρφωση και εποπτεία της εισαγωγής της αγγλικής γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. Μεθοδολογικά, όπως αναδεικνύεται από το Σχήμα 1, λειτουργεί σε τέσσερα επίπεδα τα οποία συνδέονται μεταξύ τους και αλληλοσυμπληρώνονται:

  1. επιμόρφωση εκπαιδευτικών ΠΕ06 και ΠΕ60 σε δύο (2) φάσεις (ΥΠ1 & 3),
  2. επιμόρφωση στελεχών εκπαίδευσης ΠΕ06 και ΠΕ60 σε δύο (2) φάσεις (ΥΠ2),
  3. μελέτη και εποπτεία της εισαγωγής των αγγλικών στο νηπιαγωγείο (pre-test  και post test διαδικασίες) (ΥΠ1)
  4. το τέταρτο πεδίο θα λειτουργεί παράλληλα και θα αφορά στη δημιουργία εκπαιδευτικής πύλης με υλικό στην αγγλική γλώσσα  το οποίο θα εμπλουτίζεται συνεχώς (ΥΠ1).

Στο πλαίσιο προπαρασκευαστικής φάσης και κατά τη διάρκεια της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, οι εκπαιδευτικοί ΠΕ06 που τοποθετούνται στο Νηπιαγωγείο παρακολουθούν το πρόγραμμα της τάξης κατά τις διδακτικές ώρες που έχουν αναλάβει, με σκοπό την απαιτούμενη σταδιακή εξοικείωση των παιδιών μαζί τους αλλά και την εξοικείωση των εκπαιδευτικών της αγγλικής γλώσσας με τα παιδιά, τους/τις Νηπιαγωγούς και το προσωπικό του σχολείου, καθώς και με τον χώρο και το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Οι εκπαιδευτικοί ΠΕ60 ενημερώνουν τους γονείς/κηδεμόνες σχετικά και προετοιμάζουν τα παιδιά βάσει του πλαισίου εφαρμογής και των σχετικών οδηγιών. Σε κάθε περίπτωση, επιδιώκεται η ανάπτυξη θετικού κλίματος συνεργασίας μεταξύ των δύο εκπαιδευτικών (ΠΕ60 και ΠΕ06), η οποία υποστηρίζεται από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και τη Διεύθυνση της σχολικής μονάδας.

Σχήμα 1

ΦΑΣΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

  • Έναρξη Προγράμματος ΕΑΝ

  • Α’ Φάση Σύγχρονης Επιμόρφωσης ΣΕΕ

  • Α’ Φάση Ασύγχρονης Επιμόρφωσης

    ΣΕΕ και Εκπαιδευτικών

  • Β’ Φάση Σύγχρονης Επιμόρφωσης ΣΕΕ

  • Β’ Φάση Ασύγχρονης Επιμόρφωσης

    ΣΕΕ και Εκπαιδευτικών

  • Εμπλουτισμός υλικού ΕΑΝ | Τελικό πρόγραμμα ασύγχρονης επιμόρφωσης | Τελικό συνέδριο ΕΑΝ

  • Λήξη προγράμματος ΕΑΝ